«ازدواج» در قانون حمایت از خانواده

[ad_1]

بر اساس قانون حمایت از خانواده مصوب 1371، ثبت نکاح دائم، فسخ و طلاق آن، طلاق، رجوع و فسخ نکاح یا طلاق الزامی است.

به گزارش ایسنا، ازدواج اصطلاح قانونی ازدواج است که در جامعه ایرانی و عموم مردم به آن ازدواج می گویند. ازدواج قراردادی است که به موجب آن زن و مرد زندگی مشترک خود را آغاز می کنند و برای هر یک از آنها علاوه بر حقوق عاطفی و اخلاقی، حقوق قانونی فراوانی برای افزایش تعهد و حفظ حقوق فردی در ازدواج وجود دارد. در احکام اسلام مسائل شرعی ازدواج بسیار مهم است و بر اساس آن بنیان خانواده شکل می گیرد.

با توجه به ادعاها قانون حمایت از خانواده مصوب 92 رسیدگی به امور و دعاوی از قبیل نامزدی و خسارت فسخ آن، نکاح دائم، عقد موقت و مباح، وضعیت زناشویی، نکاح مجدد، جهیزیه، جهیزیه، نفقه زوجه و اجرت المثل، تمکین و عدم تمکین طلاق، رجعت، طلاق و قانونی. جدایی، فسخ و فسخ طفل، حضانت و ملاقات طفل، خانواده، رشد، محرومیت و عزل، حضانت اجباری، حضانت، حضانت و حضانت بازداشت شدگان و حضانت مربوط به آنها نفقه اقارب، امور مربوط به مفقودالاثر ، حضانت ایتام ، اهدای جنین ، تغییر جنسیت و … در صلاحیت دادگاه خانواده هستند.

خواندن
ورق سیاه چیست؟

در فصل سوم ماده 20 قانون حمایت از خانواده، ثبت نکاح دائم، فسخ و طلاق، طلاق، رجوع و فسخ نکاح یا طلاق الزامی است.

همچنین بر اساس ماده ۲۱ قانون مذکور، نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران به دلیل تمرکز و تحکیم روابط خانوادگی، از ازدواج دائم که زمینه ساز تشکیل خانواده است، حمایت می کند.

گفتنی است ازدواج در اسلام دائمی و موقت است و پس از آن ایران و کشورهای اسلامی قرار دارند.

ازدواج موقت نیز تابع قوانین و مقررات قانون مدنی است و ثبت آن در موارد زیر الزامی است:

1- حاملگی زن

2- توافق طرفین

3- شرط ضمن عقد

تبصره ـ درج وقایع موضوع این ماده و ماده 20 این قانون در دفاتر ازدواج یا جدایی به موجب آیین نامه اجرایی است که به پیشنهاد سال اول به تصویب رئیس قوه قضائیه می رسد. وزیر دادگستری موضوع ماده یک اصلاحیه قانون ازدواج مصوب 29 بهمن 1316 به قوت خود باقی است.

خواندن
عباس زاده مشکینی: ایران در توافق بدی نیست

در ماده 22 قانون مذکور آمده است: در صورتی که مهریه در زمان انعقاد قرارداد تا 110 سکه تمام بهار یا معادل آن باشد، بر وصول آن حکم ماده 2 قانون اجرای جریمه اعمال می شود. اگر مهریه بیش از این مقدار باشد، در صورت مازاد، ملاک پرداخت فقط برائت زوج است. رعایت ضوابط محاسبه مهریه به نرخ روز همچنان الزامی است.

بر اساس ماده 23 قانون حمایت از خانواده مصوب 1371، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش بهداشت موظف است نسبت به واکسیناسیون بیماری‌های قبل از ازدواج و بیماری‌های عفونی و خطرناک همسر و فرزندان حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ورود واکسینه شود. لازم الاجرا شدن این قانون.» نتیجه ازدواج باید قبل از ثبت ازدواج، گواهی پزشکان و مراکز مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش بهداشت مبنی بر عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم ابتلا به بیماری موضوع این ماده ثابت و منتشر شود. درخواست و ارائه واکسیناسیون علیه بیماری های مذکور.

خواندن
آنچه پنتاگون می تواند در مورد ورقه به شما بیاموزد

تبصره: در صورتي كه از گواهي صادره، وجود اعتياد يا بيماري حاصل شود، در صورت اطلاع طرفين، ثبت ازدواج نامحدود است. در مورد بیماری های عفونی و خطرناک که نام آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین و ابلاغ می شود، طرفین با مراکز خاصی برای مراقبت و کنترل آشنا می شوند. در مواردی که بیماری خطرناک بخار به نظر وزارت بهداشت و درمان و آموزش بهداشت باعث آسیب به جنین شود، مراقبت و نظارت باید شامل ممنوعیت تولید مثل نیز باشد.

ماده 645 قانون مجازات اسلامی می گوید: «برای حفظ کانون خانواده، قانون مستلزم ثبت نکاح دائم، طلاق و رجعت است، اما اگر مردی به عقد دائم درآید، طلاق و رجوع بدون ثبت در دفترخانه خواهد بود. مجازات شد. با حبس.» او به یک سال محکوم خواهد شد.»

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب لینوکس روی ویندوز 10 با استفاده از هایپر وی زومیت

این به این دلیل است که در نصب یک سیستم عامل ممکن است فایلهای شما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *