کسب رتبه های بالا در شاخص های مالکیت معنوی و وضعیت شکننده اقتصادی / وجود 12 چالش در کشور

[ad_1]

اگرچه ایران در بسیاری از زمینه‌های مالکیت فکری رتبه بالایی در جهان دارد، اما ۱۲ چالش از جمله رقابت کم در بازار مالکیت فکری ایران، شکاف عمیق تکنولوژیکی بین ایران و کشورهای توسعه‌یافته و وابستگی صنعت داخلی به فناوری وارداتی و وجود ضعف‌های ساختاری وجود دارد. به ویژه پیوند ضعیف بین دانشگاه و صنعت، اقتصاد کشور را به دلیل عدم وجود نوآوری در صنعت در وضعیت شکننده ای قرار داده است.

به گزارش ایسنا، در دو قرن اخیر، تغییرات تکنولوژیک رخ داده است، زندگی بشر دستخوش تغییرات بسیار بزرگ و کوچک شده است. زیرا این نوآوری ها طول عمر افراد را افزایش داده و در عین حال باعث تغییرات غیرقابل پیش بینی در کیفیت زندگی انسان ها شده است.

تسریع در توسعه سریع فناوری و استفاده از آن برای مقابله با چالش های جهانی، روند غالب در دنیای امروز است و واضح است که مالکیت معنوی به عنوان زیرساخت ضروری در اکوسیستم فناوری نوآوری، نقشی بی بدیل در این حوزه ایفا می کند.

احساس نیاز به سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به رویداد 1873 برمی گردد. با این رویداد، کنوانسیون پاریس 1883 برای حمایت از مالکیت فکری برای اولین بار 10 سال بعد با تلاش متخصصان تأسیس شد و کشورهای عضو یک اداره بین المللی برای دستیابی به اهداف مربوطه تشکیل دادند.

به دنبال این اقدامات، سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در سال 1970 تأسیس شد.

طبق ماده 27 منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد (حقوق مالکیت معنوی) افراد از حمایت مادی و معنوی ناشی از تولیدات علمی، ادبی و هنری برخوردارند و حقوق مالکیت معنوی مانند سایر حقوق مالکیت تجاری و کپی رایت خواهد بود. از کار یا سرمایه آنها استفاده کنند.

ادامه این تلاش‌ها منجر به افشای این آمار برای مالکیت معنوی می‌شود که کشورها بر اساس تعداد ثبت اختراع، علائم تجاری و سایر اشکال مالکیت معنوی طبقه‌بندی می‌شوند.

شاخص جهانی نوآوری یکی دیگر از گزارش های سالانه سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) است که کشورها را بر اساس نوآوری رتبه بندی می کند.

مالکیت فکری مجموعه قوانین و مقرراتی است که از فعالیت ها و فرآورده های اندیشه، خلاقیت و ابتکار حمایت می کند و در این راستا به پدیدآورنده آن یک سری حقوق مادی محدود به زمان و حقوق معنوی دائمی اعطا می شود. از دیدگاه مدیریت مالی، دارایی ها به دو قسمت مشهود و نامشهود تقسیم می شوند.

خواندن
خرید ترازو فروشگاهی محک و 27 مدل پرفروش 2022 (کمترین خطا) (9)

شاخص مالکیت فکری گزارشی است که هر ساله توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می‌شود و یکی از مهم‌ترین گزارش‌هایی است که کشورها، بسیاری از سازمان‌ها و نهادها در آمارهای منتشر شده در این گزارش به آن می‌پردازند. آنها برای شناسایی چالش ها و ضعف های خود در این شاخص ها دنبال و شناسایی می شوند و بر این اساس سعی می کنند در سال آینده رتبه های بالاتری را در مقیاس کسب کنند.

شاخص مالکیت فکری شامل مواردی مانند «علائم تجاری»، «اختراعات»، «طرح‌های صنعتی»، «حفاظت از گیاهان» و «نشانه‌های جغرافیایی» است که بر اساس تحلیل 180 کشور و دفاتر ملی و مناطق مالکیت معنوی انجام شده است. بررسی و منتشر شد.

گزارش رتبه بندی کشورها در شاخص مالکیت معنوی در سال 2021

چین، ایالات متحده و ژاپن سه مالکیت معنوی برتر جهان هستند که برنامه‌هایی برای حوزه‌های مختلف مالکیت معنوی مانند علائم تجاری، علائم تجاری، طرح‌های صنعتی و ثبت اختراع دارند. به همین دلیل کشوری مانند چین در حال تبدیل شدن به اولین قدرت جهان است.

امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم اختراعات ایران در گفت وگو با ایسنا، گفت: بر اساس گزارش شاخص مالکیت فکری 2021، وی گفت: بر اساس این گزارش، ایران از نظر ثبت اختراع در رتبه 21، از نظر برندها و مدل های صنعتی که شامل اپلیکیشن ها و دستگاه های دارای نوآوری است، رتبه سوم را دارد. ، در رتبه دوازدهم قرار دارد و به طور کلی ایران رتبه یازدهم جهان را در مالکیت معنوی دارد.

ثبت علامت تجاری

محمدی کوشکی درباره جایگاه جهانی ایران در زمینه ثبت علائم تجاری گفت: ایران در سال گذشته با ثبت 541 هزار و 750 علامت تجاری به رتبه سوم جهان رسیده است و رشد علائم تجاری در سال 2020 بسیار خوب بوده است.

وی با اشاره به اینکه این رتبه بندی شامل تعداد درخواست های علامت تجاری تمامی شرکت های ایرانی است، خاطرنشان کرد: این شاخص شامل تمامی برندها و محصولات تولید شده مانند عروسک یا فنجان است که شرکت ها برای اولین بار تولید می کنند.

خواندن
لایف کوچینگ چیست؟ (3)

محمدی کوشکی افزود: چین با 9 میلیون و 35 هزار درخواست رتبه اول جهان را به خود اختصاص داد. بخش عمده ای از پیشرفت های جهانی در ثبت علائم تجاری در چین است و این رقم نشان دهنده تعداد زیاد استارت آپ ها در این کشور است، در حالی که چین یکی از اولین کشورهایی است که تعداد زیادی علامت تجاری را در دفاتر ملی و بین المللی به ثبت رسانده است.

وی ثبت علامت تجاری را عامل موفقیت استارت آپ ها عنوان کرد و خاطرنشان کرد: رتبه دوم در شاخص ثبت علامت تجاری از آمریکا با 780 هزار علامت تجاری و پس از آن ایران است.

محمدی کوشکی، رتبه چهارم اداره ثبت اختراع اروپا که با 438 هزار و 511 درخواست علامت تجاری در رتبه چهارم جهان قرار دارد، افزود: در مجموع درخواست های علامت تجاری 19.3 درصد در سال 2020 رشد داشته و رشد ایران در این شاخص 1.19 درصد بوده است.

به گفته وی، ایران در سال 2019 554 هزار و 925 کاراکتر ثبت کرده است.

وی نرخ رشد علائم تجاری در سال 2020 را 3.19 درصد عنوان کرد و گفت: 2 میلیون و 170 هزار درخواست برای ثبت علامت تجاری در جهان وجود داشته است که در این میان چین رتبه اول را دارد.

کسب رتبه های بالا در شاخص های مالکیت معنوی و وضعیت شکننده اقتصادی / وجود 12 چالش در کشور

ایران با مجموع سه شاخص (علامت تجاری، ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی)، جایگاه ایران در جهان هشتم و چین و آمریکا در رتبه سوم پس از ثبت علامت تجاری و یازدهم پس از ثبت طرح صنعتی قرار دارد. آلمان و ژاپن نیز در رتبه های اول تا چهارم قرار دارند.

ثبت گونه های گیاهی

متاسفانه در این شاخص اطلاعاتی از ایران وجود ندارد، در حالی که ایران دارای گونه های گیاهی زیادی است، بنابراین گیاهان و گل های زیادی در کشور وجود دارد که فقط در ایران می توان آنها را یافت. داروها را می توان با شناسایی گونه های گیاهی به دست آورد، بنابراین ثبت گونه های گیاهی بسیار مهم است.

خواندن
خرید مبل راحتی در سال 1972

گنجاندن ایران در شاخص تولید مالکیت فکری بر اساس تولید ناخالص داخلی

رئیس تیم ثبت اختراع ایران گفت: ایران در میان 10 کشور دارای بیشترین تعداد درخواست ثبت اختراع مقیم بر اساس شاخص «تولید ناخالص داخلی دانشگاه ها» قرار دارد. رتبه بندی کشورها در این شاخص به شرح زیر است:

کسب رتبه های بالا در شاخص های مالکیت معنوی و وضعیت شکننده اقتصادی / وجود 12 چالش در کشور

در صنعت IT که شامل پهنای باند، سرعت اینترنت و … می شود، ایران از نظر نوآوری در کسب و کار و تولید فناوری اطلاعات رتبه 50 جهان و دهم را دارد. اینطور می گوید ایران از نظر نوآوری و خلاقیت بالاتر از میانگین جهانی است اما از این نوآوری ها در صنعت استفاده نمی شود.

ایران از نظر مدال های علمی رتبه دهم جهان را دارد اما چرا با وجود این رتبه های بالا وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست زیرساخت ها؟ یکی از اقدامات در این زمینه استخراج فهرستی از اختراعات در زمینه های مختلف است، اما از سوی دیگر هر یک از این اختراعات باید به سمت صنایع مربوطه هدایت شوند تا مورد بهره برداری قرار گیرند.

چالش های نظام مالکیت فکری کشور به شرح زیر است:

خط چالش های دولتی در زمینه مالکیت فکری
1 کیفیت پایین ارزیابی و ممیزی درخواست های ثبت مالکیت معنوی
2 مشکلات در دادخواهی و تعقیب نقض حقوق مالکیت معنوی
3 کیفیت پایین قوانین مالکیت معنوی موجود
4 صلاحیت ها و مهارت های ناکافی در ساختار اجرای حقوق مالکیت معنوی
5 آگاهی پایین استفاده کنندگان از مالکیت معنوی (دانشگاه ها، محققان، شرکت ها و غیره)
6 ناکارآمدی بازار مالکیت فکری و واگذاری حق امتیاز در کشور
7 رقابت کم در بازار مالکیت فکری در ایران
8 غلبه رویکرد حقوقی و قضایی به موضوع مالکیت فکری در ایران به جای تلقی آن به عنوان بخش مهمی از نظام ملی نوآوری.
9 استقلال بخش مهمی از نظام مالکیت فکری از نظام ملی نوآوری (قوه مجریه و قضاییه)
10 وجود شکاف عمیق تکنولوژیک بین ایران و کشورهای پیشرفته و وابستگی صنعت داخلی به فناوری های وارداتی
11 وجود ضعف های ساختاری به ویژه پیوند ضعیف دانشگاه و صنعت
12 ناتوانی بخش خصوصی در تحقیق، توسعه و نوآوری

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (5)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *